Branża motoryzacyjna nabiera rozpędu. O potencjale eksportowym polskich firm

– Motoryzacja jest obecnie jedną z kluczowych branż w SSE zarządzanych przez ARP S.A., co obrazują inwestycje takich branżowych potentatów jak: Pilkington, Melex, Kirchoff, Bury, Federal Mogul Gorzyce, Dębica czy Uniwheels. Jednak coraz większą rolę w tym sektorze odgrywa elektromobilność, czego przykładem jest inwestycja LG Chem w podstrefie Wrocław-Kobierzyce – powiedział Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w panelu „Branża motoryzacyjna nabiera rozpędu. O potencjale eksportowym polskich firm”, który odbył się podczas XXVII Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Gośćmi debaty organizowanej przez ARP S.A. i moderowanej przez Bartosza Radzikowskiego byli: Francesco Tufarelli, Sekretarz Generalny Automobile Club d'Italia, Tomasz Pisula, Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Adam Sikorski, Prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej i PZL Sędziszów oraz Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Panel poświęcony był roli branż strategicznych, jaką jest sektor automotive w rozwoju polskiej gospodarki oraz ich potencjale eksportowym. Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in. inwestycje motoryzacyjne w specjalnych strefach ekonomicznych, rola innowacji i rozwój elekromobilności. Paneliści rozważali także kwestie marki „polish automotive” oraz możliwości powstania polskiej marki samochodu.

Podczas panelu ARP zaprezentowała raport „Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym” przygotowany wspólnie z Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur oraz PKO Bankiem Polskim.

Wartość eksportu polskich przedsiębiorstw stanowi ponad połowę PKB Polski w 2016 r, a jedną z wiodących branż eksportowych jest motoryzacja. W ciągu ostatniej dekady produkty polskiej motoryzacji notowały stabilną nadwyżkę eksportu nad importem w granicach 6-7 mld euro rocznie. Wyraźnie zmienił się wkład poszczególnych grup wyrobów w generowanie dodatniego sald obrotów handlowych – zmalało znaczenie pojazdów, a wzrosło znaczenie części i komponentów. Polskie firmy posiadają trwałe przewagi konkurencyjna w handlu elementami m.in. układu kierowniczego, układu chłodzenia, czy też podwozia.