Zmodernizowane w fabryce Cegielskiego Feniksy zasilą tabor POLREGIO

Przewozy Regionalne pozyskały do eksploatacji 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 od konsorcjum zawiązanego przez Polski Tabor Szynowy oraz H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych. Składy po przebytej w poznańskich zakładach Cegielskiego modernizacji wyjadą na tory jako EN57 Feniks. Feniksy zasilą tabor POLREGIO w Wielkopolsce.

22 listopada br. na Dworcu Wschodnim w Warszawie odbyło się uroczyste przekazanie pierwszych z 14 zmodernizowanych przez FPS H. Cegielski elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57. Przekazaniu pociągów towarzyszyła konferencja z udziałem wicepremiera, ministra rozwoju i finansów Mateusza Morawieckiego, prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu Marcina Chludzińskiego oraz Krzysztofa Zgorzelskiego, prezesa Przewozów Regionalnych, Adama Laskowskiego, prezesa Polskiego Taboru Szynowego i Huberta Stępniewicza, prezesa H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych, wchodzących w skład Grupy ARP.

- Rozwój kolei, zarówno jeśli chodzi o krajowych producentów taboru, jak i rozbudowę infrastruktury, to jeden z celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Chcemy żeby po wyremontowanych i bezpiecznych torach jeździły komfortowe pociągi. Najlepiej takie, które są efektem pracy polskiego przemysłu. Dlatego cieszy mnie, że autorem modernizacji jest polska firma z grupy Agencji Rozwoju Przemysłu. Kolejny krok to innowacje. Czekamy na pierwsze efekty projektów badawczo-rozwojowych z programu INNOTABORpowiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów.

Umowa pomiędzy Przewozami Regionalnymi a konsorcjum PTS i H. Cegielski-FPS została podzielona na dwa etapy.  Pierwszy z nich zakłada 5-letnią dzierżawę 6 zmodernizowanych przez Cegielskiego elektrycznych zespołów trakcyjnych. W ramach drugiego założono 5-letnią dzierżawę 8 składów z opcją dzierżawy dodatkowych 6 oraz opcją zakupu 8 sztuk dzierżawionych pojazdów.

Mając w swojej grupie kapitałowej spółki z branży kolejowej czujemy się zobowiązani do rozwoju tego sektora gospodarki. Szczególnie ważne jest, aby restrukturyzowane przez nas przedsiębiorstwa mogły się rozwijać i z sukcesem rywalizować na rynku. Dobrym tego przykładem jest fabryka Cegielskiego, w której powstały Feniksy. Dzięki naszym działaniom, ta poznańska firma z tradycjami i bogatą historią, po latach zastoju, wraca na właściwe tory. Tym bardziej cieszy nas, że zmodernizowane Feniksy pozytywnie przeszły test rynkowy i spełniły wysokie wymagania postawione w przetargu Przewozów Regionalnychpodkreślił Marcin Chludziński, prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Feniks 57 to nazwa marketingowa, która odzwierciedla gruntowny zakres modernizacji wysłużonych zespołów EN57, jaką na zlecenie Polskiego Taboru Szynowego wykonała Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielskiego w Poznaniu. Ze względu na skalę przeprowadzonych prac nazwa nawiązuje do odradzającego się z popiołów mitycznego feniksa. Zmodernizowane pociągi elektryczne zagwarantują wysoki komfort podróżowania. Pojazdy charakteryzują się nowoczesnym wnętrzem i wieloma udogodnieniami dla pasażerów oraz maszynistów. Posiadają m.in. zintegrowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz monitoring przestrzeni. Zespół trakcyjny zapewnia również komfortowe warunki przejazdu dla osób niepełnosprawnych – każdy z pojazdów wyposażony jest w pomosty, po których swobodnie może wjechać wózek inwalidzki.

- Nasi pasażerowie oczekują ciągłej poprawy jakości usług. Sprostanie tym oczekiwaniom wymaga elastyczności, dlatego poszukujemy i wykorzystujemy różne formy pozyskiwania nowych i zmodernizowanych pojazdów. Dzierżawa Feniksów pozwoli na realizację kolejnego etapu unowocześniania taboru, co wpisuje się w konsekwentnie i z sukcesem realizowany proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Już niebawem na polskie tory wyjada kolejne nowe lub zmodernizowane jednostki w barwach POLREGIOpowiedział Krzysztof Zgorzelski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych.

Pojazdy po modernizacji są w stanie rozpędzić się do 120 km/h. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom m.in. w kwestii silników i zestawów kołowych oraz poprzez wyciszenie jednostek, poprawił się komfort podróżowania. Feniksy 57 trafią do obsług tras w woj. wielkopolskim co pozwoli na obsługę połączeń w tym województwie od nowego rozkładu jazdy 2017/2018 wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem.