Wspieramy edukację historyczną

ARP S.A., wspólnie z PKO Bankiem Polskim, Przewozami Regionalnymi, Fundacją „Red is Bad” i Fundacją „Łączka” realizuje akcję upamiętniającą Żołnierzy Wyklętych. W obchodzony 1 marca Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, pasażerowie podróżujący pociągami PolRegio otrzymają tematyczną lekturę poświęconą zapomnianym bohaterom.

Akcja społeczna rozpoczęła się 1 marca. Tego dnia, każdy pasażer Przewozów Regionalnych, do biletu zakupionego w kasie otrzyma specjalną zakładkę do książki, przypominającą o święcie Żołnierzy Niezłomnych. Ponadto w składach POLREGIO pasażerowie znajdą plakaty upamiętniające historię Niezłomnych i gazetę, przybliżającą ich losy, m.in. rotmistrza Witolda Pileckiego, generała Augusta Emila Fieldorfa „Nila”, czy Danuty Siedzikówny „Inki”. Celem akcji jest przywrócenie pamięci o ludziach, którzy w trudnych czasach mieli odwagę stanąć w obronie wartości patriotycznych.

- Historia jest kluczem do narodowej tożsamości, jest fundamentem, na którym budujemy przyszłość. Dlatego tak istotne jest, by wypełnić białe plamy i ciągle przypominać to, co dla nas najważniejsze. Pamięć o Niezłomnych jest bez wątpienia tematem zasługującym na miejsce w polskiej historii. Między innymi z tego powodu ARP przyłączyła się do akcji, która znakomicie wpisuje się w naszą działalność CSR. Dzięki materiałom kolportowanym w pociągach Przewozów Regionalnych dotrzemy z przekazem do dużej liczby odbiorców w całej Polsce – powiedział Mariusz Chłopik, Dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu ARP S.A.

1 marca to symboliczna data. Nawiązuje do 1951 roku, kiedy po brutalnym śledztwie, zakończonym wyrokiem śmierci, w mokotowskim więzieniu został zabity ppłk Łukasz Ciepliński, prezes IV Zarządu Głównego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość i sześciu jego współpracowników. Tego dnia nie kończy się jednak historia Żołnierzy Wyklętych – ostatni Wyklęty, który zginął podczas akcji jesienią 1963 roku. Do dziś jednak żyją świadkowie i uczestnicy tamtych wydarzeń, jak major Włodzimierz Bystrzycki „Dzielny”.

- PKO Bank Polski od lat angażuje się w działania wzmacniające tożsamość narodową i przypominające nam o ważnych wydarzeniach w historii Polski. Żołnierze Wyklęci są jednym z tych pokoleń, dzięki którym żyjemy w wolnej Polsce i którym możemy być wdzięczni. Dlatego właśnie jesteśmy partnerem akcji „Przywracamy godność bohaterom” i w ten sposób wspieramy naszych narodowych bohaterów. W tym roku byliśmy również zaangażowani w organizację Biegu Pamięci Żołnierzy Wyklętych „Tropem Wilczym” odbywającego się w 240 miastach w Polsce. Po prostu pamiętamy o Niezłomnych – mówi Michał Kuczmierowski, dyrektor Pionu Marketingu i Komunikacji PKO Banku Polskiego.

O przywrócenie pamięci o bohaterach i ich godność walczą także Fundacje „Red is Bad” i „Łączka”.

Zachęcamy również do zapoznania się ze stworzonym na potrzeby akcji filmem.

Plakat